Category Archives: Kanak-Kanak Dan Remaja

Vitamin D Bantu Tumbesaran Sihat Untuk Kanak-Kanak

  Vitamin D merupakan salah satu vitamin yang penting dalam tumbesaran kanak-kanak. Vitamin D membantu tulang untuk tumbuh, membesar dengan baik dan memastikan tulang kanak-kanak dalam keadaan kuat. Lazimnya manusia mendapat sumber vitamin ini daripada cahaya matahari, begitu juga dengan kanak-kanak yang sedang membesar. Apakah kepentingan Vitamin D? salah satu vitamin larut lemak yang mempunyai… Read More »

Petua Tradisional Bila Anak Demam

  Petua #1 Berikan satu sudu madu dan air suma kepda bayi berusia 2 tahun dan ke atas. Madu dapat melonggarkan lendir hingus yang tersekat ditekak   Petua #2 Bagi bayi selsema berusia dua tahun hingga satu tahun, berikan mereka sedikit sahaja madu.   Petua #3 Paling sesuai carilah madu yang lembut bukan seperti madu tualang ^_^.… Read More »

Testimoni Anak Sakit Demam Sawan

Ibu mana yang tak risau bila mana anaknya seringkali tidak sihat, kerap demam, lebih-lebih lagi kerap diserang penyakit sawan tarik. Begitulah juga apa yang dialami oleh Puan Fitriyatul Asyiqin terhadap anaknya yang bernama Adam Khalish. Adakalanya beliau sampai tak tidur malam menjaga anaknya yang kurang sihat akibat demam. Walaupun begitu, beliau tidak hanya berdiam diri, sebaliknya beliau… Read More »

Testimoni Set Kanak-Kanak 2

  Anak-anak ni rezeki kan.. apa pun kita lakukan adalah untuk kebahagian anak-anak. Tak kira la berapa orang anak.. Ingat lagi masa anak sulung saya usia 1 tahun 6 bulan macam tu.. kulit dan kesihatan sangat rendah. Sampai boleh dikatakan setiap bulan mesti ada je ke klinik yang berdekatan. Paling risau bila demam saat suami… Read More »

Supplemen Kanak-Kanak: Tips Tingkatkan Daya Tumpuan Anak

Sudah ramai ibu-ibu yang saya jumpa, bertanyakan supplemen kanak-kanak yang sesuai diambil untuk anak-anak mereka. Malahan, ada anak yang baru berusia 1 tahun lebih..hehe.. Terserlah sifat ibu penyayang..hehe.. Sebenarnya, supplemen atau makanan tambahan bukanlah suatu makanan yang wajib anak anda atau anda sendiri ambil, JIKA anda yakin, anda mampu memberi keluarga anda makanan yang penuh dengan nutrisi… Read More »

Penyebab, Simptom Dan Langkah Pencegahan Pneumokokal

Apakah Penyakit Pneumokokal? Penyakit Pneumokokal adalah disebabkan oleh sejenis kuman bakteria pneumokokus. Bakteria ini mudah dijangkiti dari udara. Penyakit ini biasanya menyebabkan jangkitan pada tekak dan telinga. Ia boleh menyebabkan jangkitan yang lebih serius seperti jangkitan paru-paru dan radang selaput otak. Ia biasanya ditemui di dalam pernafasan kanak-kanak dan disebabkan melalui batuk dan bersin. Kanak-kanak… Read More »