12 Tips Tegangkan Payudara

By | August 27, 2019

12 Tips Penjagaan Payudara Agar Kembali Anjal Dan Kencang

Tips #1: Makan sedikit lemak haiwan. Makan ikan yang berminyak dan tukar kepada minyak zaitun extra virgin bukan lagi minyak goreng standard.

Tips #2: Top up diet anda dengan suplemen antioksidan, termasuk vitamin C, vitamin E, beta-karoten, mineral selenium. Juga makan banyak buah-buahan segar yang kaya antioksidan dan sayur-sayuran, khususnya bawang merah, bawang putih, lobak merah,tomato, brokoli, kubis dan kubis bunga.

Tips #3: Makan lebih banyak serat, terutama gandum, rye, millet, beras merah dan kacang-kacangan. Serat membantu untuk menggerakkan makanan melalui usus dan boleh mengurangkan penyerapan semula estrogen.

Tips #4: Hadkan alkohol – boleh menyebabkan peningkatan kadar estrogen.

Tips #5: Menghadkan pengambilan pada kopi, cola, coklat dan teh pekat.

Tips #6: Tingkatkan pengambilan protein anda.

  • Protein diperlukan untuk membina dan menjaga nada otot dan pejal. Protein juga menyediakan Kolagen sangat diperlukan. Di syorkan tiga hingga empat kali sehari pengambilan makanan yang mengandungi protein.

Hal lain yang penting untuk mengelakkan ‘melorot’ atau payudara ‘kendur’ memakai bra menyokong yang elok, terutama semasa kehamilan dan sukan.

 

Tips #7: Senaman Payudara

  • Anda boleh cuba amalkan senaman payudara ini setiap hari

senaman payudara

 

Tips #8 : Guna Daun sireh

  • Layurkan daun sireh di atas api sehingga panas. Bila dah suam sedikit, lekapkan pada payudara.
  • Elakkan terkena bahagian puting. Lepas tu, pakailah coli seperti biasa.
  • Biarkan ia selama satu jam. Amalkan setiap hari.

 

Tips #9: Labu

  • Rebus buah labu sehingga lembut. Biarkan ia sejuk untuk seketika.
  • Kemudian, ramaskan di sekeliling payudara, dan biarkan selama 20 minit.
  • Kemudian bilas. Amalkan seminggu sekali.

 

Tips #10: Masker Payudara

  • Gaulkan sebiji pisang masak, 1 sudu teh madu asli, sebiji telur dan satu sudu besar aloe vera.
  • Lenyekkan pisang dan di campurkan kesemua bahan.
  • Lumurkan pada payudara dan urut perlahan-lahan ke atas sebanyak 20 kali dan pusaran pada setiap payudara lawan jam sebanyak 20 kali.
  • Biarkan lumuran tadi selama sejam. Amalkan sekali seminggu.

 

Tips #11: Air Mani Suami

  • Selepas bersama suami, lumurkan air mani suami ke payudara dan biarkan ia kering. Protein di dalam air mani suami sangat membantu dalam menegangkan payudara.

 

Tips #12: Cubalah untuk mengurut payudara setiap hari, sehingga mendapat hasil yang di inginkan. 🙂

 

Cara Mengurut Untuk Menegangkan Payudara

 

senaman payudara
  • Duduk di atas kerusi dan tegakkan badan seperti mendada..
  • Tarik nafas dalam-dalam dan tahan selama 8-10 saat.. Kemudian lepaskan perlahan-lahan.. lakukan 7 kali sebagai panas badan..
  • Ramas kedua-dua payudara perlahan-lahan selama 5 minit..
  • Ramas dan tolak kedua-dua payudara ke dalam. Lakukan selama 5 minit..
  • Letakkan kedua-dua tangan dibawah payudara.. Tarik nafas dan tolak payudara ke atas.. Tahan payudara dari jatuh apabila lepaskan nafas.. Lakukan selama 5 minit..
  • Angkat tangan kanan tegak keatas.. Tangan kiri meramas payudara belah kanan dan tolak ke atas dan ke dalam.. Lakukan selama 5 minit..

.:. Ulangi langkah 6 pada payudara sebelah kiri..

 

PUNCA PAYUDARA BOLEH KENDUR

  • Pertama nya sebab lumrah alam hehe cuma bezanya cepat atau lambat perkara ini berlaku bergantung pada genetik kita..Ada yang cepat, ada yang lambat..
  • Kedua, kehamilan. Ramai yang menyangka breastfeeding penyebab payudara kendur..(bukan salah anak menyusu hehe) tapi kehamilan sebenarnya yang menyumbang kepada masalah ni..Semasa hamil, hormon kita tidak stabil, payudara semakin membesar dan sebaik sahaja bersalin, payudara akan kembali hampir ke bentuk asal. Jadi bukan breastfeeding penyebabnya ye..
  • Ketiga, umur. Semua manusia akan melalui fasa tua atau aging..Semakin umur meningkat, jumlah kolagen dalam badan turut berkurangan. Malah pada umur awal 20-an lagi jumlah kolagen yang tinggal hanya beberapa peratus sahaja! Apabila kolagen yang bertindak sebagai gam kepada sel2 badan mula berkurang, maka tak hairanlah kulit dan payudara kita mudah menjadi kendur. Macam dalam anotomi diatas, payudara kita tiada otot, cuma ada ligamen, tisu penyambung dan kulit sebagai penyokong..jadi yang menguatkan struktur kulit kita tadi adalah kolagen..sebab tu penting sangat kolagen ni.
  • Faktor pemakanan, merokok, masalah BMI, bilangan kehamilan turut menjadi faktor payudara kendur. Masalah BMI ni kalau kita pernah gemuk, lepas tu kurus, atau pun masa hamil kan kita gemuk..lepas tu kurus..jadi ada regangan sel yang berlaku dan menyebabkan kulit dan payudara kendur.
  • Senaman. Siapa sangka senaman pun menjadi punca payudara kendur..huhuhu bukan tak boleh bersenam ye, tapi haruslah menggunakan bra yang betul sewaktu bersenam. Satu kajian British menunjukkan senaman menggunakan bra biasa akan meletakkan tekanan dua kali ganda pada payudara..jadi kene guna sports bra ye kawan2..
  • Regangan dan umur. Walaupun tak pernah mengandung, atau tak pernah gemuk-kurus-gemuk-kurus, tapi kemungkinan payudara kendur tetap ada disebabkan faktor umur tadi. Kekurangan kolagen sebagai tisu penyokong dan penyambung menyebabkan payudara mengendur.

 

Sebelum saya terlupa, saya nasihatkan kepada anda, sebelum anda membeli apa-apa produk protein, pastikan pengedar tersebut  juga turut mengamalkan pengambilan protein serta tahu keadaan kesihatan anda. Konsultasi yang berterusan adalah penting.

 

set tegangkan payudara shaklee

 

 

TESTIMONItestimoni payudara tegang

 

testimoni payudara tegang

 

Nak beli set tegangkan payudara Shaklee? Klik DI SINI.

 
  • Fatimah Bt Tony
  • Shaklee ID : 887938
  • Whatsapp atau Telegram : 011-3201 4534
       

Leave a Reply