Atasi Masalah Gangguan PCOS Dan Tingkatkan Peluang Untuk Hamil

Set Endometriosis, Fibroid, Cyst, Andomyosis Atau PCOS Shaklee

Assalamualaikum semua..

Hari ini, saya nak berkongsi sedikit mengenai masalah wanita yang sering melanda tapi kita kurang mengambil tahu iaitu mengenai masalah penyakit dalaman. Kalau luaran, cepat-cepat je tahu.. lepas tu siap nak cari produk atau krim yang boleh hilangkan kesan dia pulak.. heheee.. tapi bila bercerita penyakit dalaman ni, ramai yang tak ambil pusing.

Maklumlah sekarang tengah sihat.. hehe.. Tapi kena ingat, yang nampak sihat tu, belum tentu sihat. Lebih-lebih lagi kalau anda mengamalkan cara hidup yang tidak sihat, persekitaran tidak sihat, makanan yang tidak sihat.. heehee.

Saya ambil perkongsian dari blog Dr Hamid Arshat. Jadi, kalau ada masalah penyakit dalaman wanita, bolehlah jumpa beliau. Ini link blog beliau, k. SINI.

 

 

Apakah PCOS

 

 

 

Wanita yang gemuk, pusingan haidnya tidak teratur dan tumbuh rambut pada kaki, badan atau muka berwaspadalah mungkin anda mengalami masalah kilang ovary bengkak atau ‘polycystic ovary’.

Polycystic Ovary Syndrom atau PCOS adalah suatu keadaan di mana kilang telur atau ovari pada seseorang wanita menjadi bengkak oleh sebab benih-benih telah terperangkap dalam ovari dan tidak boleh menetas pada waktu subur.

Maka apabila berlaku keadaan seperti ini lama-kelamaan ovari akan membengkak dan menimbulkan berbagai jenis masalah kesuburan dan gangguan haid pada wanita tersebut. 

 

 

 

Gejala utama akibat PCOS ialah kemandulan, sukar untuk hamil dan bila hamil, mudah gugur. Ramai juga dikalangan pengidap PCOS yang mengalami masalah tidak datang haid untuk jangka waktu yang panjang, perdarahan haid yang banyak atau berpanjagan, masalah kegemukan/obesity dan ada yang bermasalah tumbuh rambut pada kaki dada dan muka.

Kejadian penyakit ini kian meningkat di kalangan wanita-wanita Malaysia ke taraf yang membimbangkan kerana ia menjejaskan kesuburan dan keupayaan mereka untuk hamil dan melahirkan anak

 

 

 

 

Tanda-Tanda PCOS

TANDA #1 : Tidak Subur Atau Mandul

  • Kebanyakan dari pesakit-pesakit PCOS datang berjumpa doktor pakar sakit puan sebab sukar hendak hamil walaupun telah lama mencuba.
  • Ada yang telah beberapa tahun berkahwin tetapi masih belum medapat zuriat.
  • Ada yang berjaya mendapat anak pertama dan gagal untuk hamil lagi selepas itu.
  • Ramai juga yang boleh hamil tetapi mudah gugur diperingkat awal kehamilan; malah ada yang berulang-ulang kali gugur.

 

TANDA #2 : Berbagai Jenis Gangguan Haid 

  • Tanda yang biasa ialah haid yang tidak teratur, biasanya lambat datang haid dan kadang- kadang jarak antara haid menjadi begitu jauh sekali sampai hingga 3 atau 6 bulan barulah datang haid yang berikutnya.
  • Ada setengah wanita pula sampai setahun tidak datang haid.

 

TANDA #3 :  Gemuk

  • Tanda lain ialah peningkatan berat badan menyebabkan wanita itu gemuk atau obese.
  • Seringkali peningkatan berat badan ini berlaku secara mendadak selepas ia berkahwin dan pada ketika itu pusingan haid pun menjadi lebih tidak teratur dan kesuburan mereka sangat kurang ataupun langsung tidak subur kerana telur tidak dapat menetas.

 

TANDA # 4 : Darah haid sikit atau/dan berpanjangan

  • Wanita pula mengalami selain daripada pusingan haid yang begitu panjang jangka waktunya, ialah perdarahan haid yang mungkin berlaku dengan sedikit sekali, tidak seperti biasa haid akan keluar dengan sederhana selama seminggu.
  • Tetapi wanita yang mengidap penyakit polycystic ovary akan mengalami haid yang sangat sedikit hanya menitis selama 2 atau 3 hari.
  • Ada juga di kalangan mereka yang mengalami pendarahan yang berpanjangan sampai 15 hari ataupun 30 hari tanpa henti. 

 

TANDA # 5 : Tumbuh rambut.

  • Setengah wanita pula tanda-tanda lain ialah tumbuh rambut pada kaki, tumbuh misai dan janggut dan juga tumbuh rambut pada bahagian tangan dan ada kalanya di bahagian dada.
  • Ini menandakan peningkatan dalam hormon lelaki dalam darah wanita tersebut.
  • Iaitu satu keadaan yang sering berlaku dikalangan pengidap penyakit polycystic ovary.

 

Apakah puncanya 

Sebenarnya punca bagi penyakit ini tidak diketahui. Mungkin satu keadaan semulajadi di mana terdapat kelainan atau gangguan pada enzyme yang mengawal pembentukan hormon. Oleh itu biasanya jika dikaji paras hormon dalam darah, kita dapati wanita tersebut terganggu dalam hormon kesuburan mereka iaitu tahap hormon follicle stimulating hormon FSH (normal), Luteinizing hormone LH – tinggi, hormon estrogen – tinggi, hormon progesterone – rendah, hormon progesterone – rendah, hormon testosterone (iaitu hormon lelaki) – meningkat tinggi. Adalah dipercayai bahawa peningkatan berat badan ada kaitan dengan peningkatan hormon testosterone dengan estrogen dalam darah wanita tersebut.

 

Gambar semasa scan

Gambar semasa pembedahan

 

Mungkin ada ciri atau pengaruh kebakaan atau keturunan dalam penyakit ini. Walau demikian faktor pemakanan iaitu dari segi tabiat dan jenis makanan yang mengandungi banyak karbohidrat dan gula, perisa dan pengawet makan mungkin mempunyai peranan penting dalam kejadian penyakit PCO.

Faktor stress atau tekanan fizikal dan mental yang timbul dari suasana tegang dalam perkerjaan dan rumah, pergeseran dan konflik dikalangan keluarga atau saudara-mara dan dalam kenderaan ketika memandu mungkin juga ada memainkan peranan dalam kejadian penyakit ini.

 

Supplemen Shaklee Untuk PCOS

 

Klik untuk buat pembelian secara online

 

1. GLA Complex

  • Mengimbangi dan mengawalaturan semula hormon-hormon wanita supaya kitaran haid kembali normal.
  • GLA membentuk prostaglandin untuk mengawal selia hormon wanita dan memperbaiki simptom seperti kesakitan semasa haid, mood swing, retensi air dan sakit payudara.

 

2. Alfalfa Complex

  • Bertindak untuk detox bagi menyingkirkan segala kotoran dalam tubuh, merawat masalah keputihan wanita dan bertindak seperti kacip fatimah bagi mengetatkan kembali keintiman wanita.

 

3. Omega Guard

  • PCOS menyebabkan peningkatan mendadak berat badan kepada pesakit. Dengan pengambilan omega guard, dapat membantu mengurangkan dan mengawal berat badan pesakit.
  • Pertambahan berat badan yang mendadak turut menyumbang kepada kesukaran untuk hamil.
  • Asid Lemak Perlu – Asid lemak perlu seperti Omega-3, 6 dan 9 serta DHA adalah sangat penting dalam mengawal sistem hormon. Di samping itu, asid lemak perlu ini turut membantu dalam mengawal berat badan yang sihat.

 

4. Energizing Soy Protein

5. Vivix

6. Vitamin ACE (Vita-E Complex, Carotomax, SR Vita-C Plus)

  • Vitamin Antioksidan – terdiri dari vitamin A, C dan E.
  • Vitamin ACE ini sangat penting jika anda sedang mengalami masalah PCOS. Antioksidan membantu meneutralkan semula molekul yang tidak stabil di dalam badan anda, di mana molekul tidak stabil ini boleh merosakkan sel tubuh anda.
  • Vitamin A membantu memelihara tisu dan kesihatan kulit, tetapi, jika anda mengambil vitamin A terlalu banyak, ia boleh merosakkan tulang (merujuk kepada kajian Harvard).
  • Hadkan pengambilan vitamin C sebanyak 2000 mg sehari. Vitamin C membantu tubuh agar cepat pulih dari luka, menghasilkan kolage, menyokong dinding vesel darah dan membantu dalam neurotransmitter serotonin dan norepinephrine.
  • Limit pengambilan Vitamin E adalah 1000 mg sehari. Pengambilan vitamin E penting bagi melindungi vitamin A di dalam tubuh anda daripada rosak dan menurut kajian Harvard, ia juga dapat mengelak dari penyakit Alzheimer’s.

 

7. Ostematrix

  • Vitamin D dan Kalsium – Vitamin D memainkan peranan penting dalam penyerapan kalsium. Kalsium memainkan peranan dalam perkembangan normal folikel, seperti mematangkan telur wanita.
  • PCOS kerap kali dikategorikan sebagai lemah dalam ovulasi dan menyekat perkembangan normal folikel.
  • Thys-Jacob menyatakan bahawa, kekurangan kitaran kalsium di dalam tubuh, mungkin menjadi penyebab berlakunya sekatan untuk folikel berkembangan secara normal di dalam tubuh wanita yang ada PCOS.
  • Kekurangan vitamin D juga menyumbang kepada masalah rintangan insulin, sebagaimana berlakunya kepada penghidap kencing manis.

 

8. Zinc Complex

  • Zinc– Zinc adalah mineral yang sangat penting dalam mengawal selera makan dan kekurangannya boleh menyebabkan seseorang itu kehilangan deria rasa dan bau. Secara tidak langsung, ia adalah nutrisi yang sangat penting dalam membantu kita untuk menguji rasa makanan termasuk makanan masin, manis atau pedas.
  • Zinc penting dalam memperbetulkan segala fungsi hormon badan, termasuklah insulin, di mana ia memainkan peranan yang sangat penting dalam mengawal kandungan gula dalam darah.
  • Zinc berfungsi bersama dengan vitamin A dan E bagi tujuan penghasilan hormon tiroid.

 

9. B Complex

  • Vitamin B membantu limpa untuk memproses hormon. Vitamin B6 membantu dalam hal kesuburan, di mana ramai wanita yang ada masalah PCOS dan ia juga membantu mengawal masalah berat badan dan masalah kandungan gula dalam darah.
  • Vitamin B2, B3 dan B5 juga turut membantu dalam mengawal berat dan gula dalam darah. Dengan penambahan B6, ia membantu mengawal keseimbangan hormon di samping kehadiran B12 dan B3 yang tubuh sangat perlukan dalam penghasilan hormon tiroid.
  • Ketidakfungsian hormon tiroid boleh mengganggu proses metabolisma badan.

 

Testimoni Pengguna Shaklee

 

 

 

 

 

 

 

 

Ini perkongsian daripada seorang pengguna Shaklee yang berjaya hamil sekalipun disahkan mempunyai PCOS. Beliau juga pernah menjalani operation kerana hamil di luar rahim (ectopic pregnancy).

” Alhamdulillah……Alhamdulillah…Alhamdulillah….Selama ni sy hanyalah pembaca setia SGL, namun hr ni sy nk berkongsi cerita dgn semua kngkawan d’sini…Sy mengandung 4mgggu, walaupun sy disahkan PCOS. Period sy regular, namun berat bdn yg b’tmbah m’gngu thp k’suburan sy.

Sy t’pksa m’ngambil clomid + metmorfin ats nsht Pakar O&G. Sy xhbis lgk consume GLA +Alfalfa+Omega…dan utk pngetahuan semua pembaca jg, sy br menjalani operation pd November 2012 yg lalu krn “ectopic pregnancy”.

Alhamdulillah, t’gerak hati nk cuba Shaklee ni ats nasihat Norliza Ibrahim, sy mula consume Shaklee 1 Jan 2013, smlm sy check UPT +ve. last period sy 25 Disember 2012…Ya Allah syukur.. sgt2. Kpd yg m’ngidap PCOS spt sy, In Sha Allah ada jln nya, Usaha+Doa+Ikhtiar…:) ” —

Puan A

 

Berminat untuk mendapatkan set PCOS Shaklee?

 

 

 

 
  • Fatimah Bt Tony
  • Shaklee ID : 887938
  • Whatsapp atau Telegram : 011-3201 4534
       

Leave a Reply