11 TIPS PENYUSUAN UNTUK ELAK SUSU MERUNDUM

Masalah susu badan merundum adalah masalah sering kali berlaku kepada ibu yang menyusu bayi. Akibatnya, para ibu termasuk memilih untuk memberikan susu formula sebagai tambahan.

Tahu tak anda, terdapat beberapa tips yang boleh bantu ibu menyusu untuk mengelak masalah susu merundum.

 

 

1. Kerapkan menyusu atau mengepam

  • Penyusuan bayi pada waktu siang, sekurang-kurangnya setiap 3 jam pada waktu siang. Jika bayi anda tidur, kejutkan dia untuk menyusu. Pada waktu malam pula, kejutkan bayi jika bayi tidur lebih daripada 4-5 jam.
  • Perah setiap 3 jam. Sekiranya bayi ingin menyusu ketika memerah, berhenti. Susukan dia dan kemudian sambung semula sesi pemerahan susu
  • Percaya pada konsep supply and demand. Semakin kerap payudara dikosongkan, semakin banyak susu dihasilkan
  • Kerapkan sesi pemerahan sekitar jam 12 tengah malam sehingga 6 pagi. Ini kerana, pada waktu ini, hormon prolaktin banyak dihasilkan

 

2. Jangan tunggu payudara penuh

  • Sesetengah ibu suka menjadikan payudara penuh sebagai petunjuk bahawa bayi perlu disusukan.. Itu Silap.
  • Yakinlah bahawa payudara sentiasa mengandungi susu dan apabila bayi disusukan, ia akan bekerja keras untuk menghasilkan lebih banyak susu
  • Kajian menunjukkan bahawa tahap lemak dalam susu adalah lebih tinggi apabila tempoh antara satu penyusuan dengan yang lain adalah singkat. Maksudnya, sekiranya anda kerap menyusukan bayi (ketika anda beranggapan payudara ‘kosong’), dia akan memperolehi susu tinggi kandungan lemak yang dapat membantunya menambah berat badan

 

3. Minum banyak air

  • Pastikan anda minum air banyak sepanjang tempoh penyusuan atau pemerahan susu. Adalah digalakkan untuk minum sekurang-kurangnya 3.1 liter air, kira-kira 13 cawan setiap hari.

 

4. Fikir bayi fikir susu

  • Ketika menyusu, belailah bayi.. Amalan ini dikenali sebagai grooming. Langkah ini tanpa disedari merangsang penghasilan susu. Antara lain, diantara waktu penyusuan dan sejurus sebelum sesi penyusuan, bayangkan bayi sedang menyusu di payudara anda. Cara ini dapat membantu merangsang payudara untuk mengeluarkan lebih banyak susu
  • Masa nak mengepam, boleh letakkan gambar bayi sambil berselawat & berzikir Ya Mattin

 

5. Berdisiplin

  • Memerah susu perlukan disiplin. Jangan ‘ponteng’ sesi pemerahan. Guna hari minggu bagi memerah untuk membuat stok. Boleh guna tip #6 dan #7.

 

6. Tandem Pumping

  • Latih diri untuk menyusu dan perah susu serentak menggunakan pam payudara elektrik

 

7. Teknik Marmet

  • Jadikan teknik marmet sebagai amalan wajib kerana ia terbukti boleh menghasilkan lebih banyak susu.
  • Dengan hanya menggunakan pam, cuma 60-70% susu boleh dikumpul tetapi dengan teknik Marmet selepas menggunakan pam, ia dapat mengoptimumkan pengumpulan susu anda sehingga 100%.
  • Jadi, selepas pump, jangan terus cuci corong. Buat perahan menggunakan tangan. Ia sangat membantu.
  • Biasanya, kalau menggunakan pump, boleh dapat 3.5 oz sebelah payudara, buat marmet boleh menambah menjadi 4-4.5oz.. Walaupun nampak sedikit, tapi ada beza tu.

 

8. Menyusu/ Mengepam lebih lama

  • Jangan hadkan masa setiap kali menyusukan bayi disebelah payudara mahupun mengepam.
  • Biarkan dia menyusu sebelah sehingga puas sebelum menawarkannya menyusu di bahagian payudara yang sebelah lagi.
  • Ini akan memberinya peluang untuk mendapatkan susu berlemak tinggi. Jika anda terlalu cepat menawarkan payudara sebelah lagi, dia hanya mendapat foremilk, dimana perutnya sahaja yang penuh, tetapi tidak memberi kalori yang mencukupi untuk tumbesarannya
  • Seeloknya jika anda mengepam, ambil masa dalam 15-20 minit untuk sebelah payudara. Pastikan payudara benar-benar kosong selepas menyusukan bayi/ memerah bagi merangsang otak menghasilkan susu seterusnya. Ia dapat dipastikan dengan titisan susu yang keluar
  • Mengepam lebih lama juga boleh buat letdown 2-3x tau… tak percaya, cuba buat.. konsisten + disiplin + istiqamah

 

9. Penyusuan malam

  • Amalan menyusukan bayi di waktu malam sangat bagus kerana ia merangsang peningkatan susu. Ini kerana di waktu malam, anda berdua lebih relaks lalu membolehkan bayi menyusu lebih lama dan kerap. Penyusuan malam turut merangsang hormon prolaktin yang memainkan peranannya menghasilkan lebih banyak susu.

 

10. Urutan 

  • Teknik urutan payudara yang betul, dapat membantu susu mengalir dengan lancar. Apatah lagi, sewaktu anda mengalami bengkak susu ataupun sakit puting. Untuk itu, anda perlu menuam payudara dengan tuala yang telah direndam di dalam air suam.
  • Untuk teknik urutan, anda boleh pelajari menerusi www.breastfeeding.com

 

11. Pengambilan suplemen

  • Pengambilan suplemen tambahan semasa tempoh penyusuan, suka untuk fatim ingatkan, bahawa tanamkan dalam diri, niat nak ambil supplemen adalah untuk penuhi nutrisi ibu dan bayi, bukan hanya untuk milk booster.
  • Ramai ibu yang tersilap tentang pengambilan suplemen ni.
  • Diet yang seimbang, sangat membantu kesihatan ibu dan sekaligus membantu dalam tumbesaran bayi yang menyusu badan.
  • Percaya tak anda, jika susu badan anda kurang nutrisi, bayi akan lebih cepat lapar dan lambat kenyang.
  • Berbanding, bayi yang menyusu dengan kandungan susu badan ibu yang cukup nutrisi untuk membantu bayi cepat kenyang dan lambat lapar.
  • Untuk elakkan dari mengalami masalah bengkak susu, jangan lupa untuk amalkan secara konsisten tips no 1 sehingga tips no. 10.
  • Antara suplemen yang fatim ambil semasa tempoh penyusuan anak kedua dulu adalah set ibu menyusu terbaik Shaklee. Bukan sahaja lengkap dengan nutrisi, bahkan ia sangat membantu menurunkan kembali berat badan fatim. Sebab itulah, fatim tidak pernah mengalami masalah berat badan, walaupun selepas bersalin. 🙂

 

 

 

JOM KETAHUI FUNGSI SETIAP VITAMIN YANG ADA DALAM SET IBU BERSALIN PREMIUM

1.Vivix

  • VIVIX boleh mempercepatkan proses pembaikan luka seepas bersalin. Vivix juga mampu membekalkan tenaga kepada ibu.
  • Kandungan Resveratrol dalam Vivix telah terbukti secara saintifik dapat membantu mempercepat proses pemulihan luka dengan bertindak dari peringkat dalam sel.

 

2. Energizing Soy Protein (ESP)

  • ESP Minuman berprotein ini sangat penting kerana membantu penghasilan susu ibu. Komponen utama susu selain air dan kalsium, adalah protein, sebab itulah ibu mesti memastikan badan dapat protein secukupnya.
  • Dan protein juga penting untuk membina sel baru, sekaligus untuk penyembuhan luka.

 

3. Vitamin C

  • VIT C Penting untuk sistem ketahanan badan ibu dan bayi. Dengan vitamin C, bantu menguatkan sistem imuniti badan.
  • Vitamin C juga menjadi pelengkap kepada serapan Iron ke tahap optimum dalam badan. Ia juga membantu luka pulih dengan lebih cepat.
  • Ia juga boleh meningkatkan daya imun badan si ibu dan boleh disalurkan kepada si anak melalui susu ibu.

 

4. Multivitamin Vitalea

  • VITA-LEA Multivitamin lengkap untuk keperluan badan ibu dan bayi kerana mengandungi kesemua 28 jenis vitamin dan mineral.
  • Bukankah sudah banyak kecederaan yang dialami sepanjang hamil dan proses bersalin? Sekarang masanya untuk baik pulih badan anda.
  • Ia membekalkan ibu nutrien mengcukupi dan membekalkan para ibu tenaga. Alangkan orang biasa pun perlu ambil multivitamin ni setiap hari, inikan pula, kita yang dalam pantang kan?

 

5. Minyak Ikan Omega Guard

  • OMEGA GUARD si minyak iakan terbaik dunia. Salah satu produk anti-inflamasi. Sewaktu proses bersalin, kita tak tahu bahagian mana dalam badan kita mengalamai radang atau inflamsi ni kan.
  • Jadi, Pengambilan omega ni secara tidak langsung juga membantu dalam memulihkan luka dalaman kita. Ia juga bagus untuk perkembangan anak dan membantu ibu membakar lemak dalam badan.
  • Melancarkan perjalanan darah tau. Insya Alllah, Boleh juga bantu hilangkan sakit-sakit badan tu dengan pengambilan yang betul.

 

6. Vitamin B complex

  • B COMPLEX Lengkap dengan Asid Folic dan kesemua 8 jenis vitamin B yang diperlukan badan. Boleh membantu memberi tenaga dan kecergasan kepada ibu selepas bersalin. B complex juga bantu jaga saraf ibu agar tidak mudah stress.
  • Boleh elak masalah meroyan, InsyaAllah. Ia merupakan vitamin AntiStress. Pengambilan secara konsisten boleh menolong para ibu nengelakkan gejal meroyan.
  • BAHAYA OK MEROYAN INI! B complex juga sesuai diamalakan seawal kita merancang untuk hamil tau.

 

7. Kalsium Ostematrix

  • OSTEMATRIX Vitamin kalsium ini pula menjaga tulang, otot dan saraf ibu. Kalau ibu selalu rasa lenguh badan, sakit belakang pinggang, kejang kaki, sakit gigi maknanya ibu kekurangan kalsium. Ostematrix boleh membantu masalah tersebut.
  • Paling penting, Ostematrix ini boleh mengelakkan ibu alami sembelit! Sembelit adalah perkara paling digeruni ibu dalam berpantang tau! Opps, apa yang menjadikan Ostematrix ni berbeza dari pil kalsium yang lain, ialah, Ostematrix ni dilengkapi juga magnesium dan vitamin D.
  • Pakej lengkap untuk memastikan kalsium yang kita ambil dapat diserap oleh badan kita secara maksima. Takdelah membazir je vitamin yang kita makan ni kan.

 

8. Lecithin

  • LECITHIN boleh mengurangkan berlakunya bengkak susu dan baik untuk menurunkan berat badan. Perja;anan darah lancar.
  • Selain itu, ia juga membantu kita untuk aktifkan neuron, supaya kita tak hilang tumpuan. haa gitu. Tapi lecithin ni memang superb best dalam membantu atasi masalah bengkak susu.

 

9. Alfalfa Complex, Si raja tumbuhan

  • ALFALFA COMPLEX Ini raja segala tumbuhan. Ia juga merupakan KACIP FATIMAH MODEN. Alfalfa Complex boleh membantu para ibu membaiki dalaman wanita.
  • Ia juga berkesan untuk merapatkan keintiman. Berfungsi sebagai milk booster juga. Jangan terkejut selepas amalkan Alfalfa ini, susu badan anda banyak sangat.  . jadi boleh lah kumpul stok susu semasa dalam pantang.

 

10. Collagen powder

  • COLLAGEN POWDER ni, sangat diperlukan oleh kita semua tau. Ramai yang beranggapan, Makan collagen hanya untuk cantik, tanpa menyedari Collagen juga membantu kita dalam keihatan kita. Collagen, bantu tisu rawan kita kekal sihat.
  • Kalau ibu menyusu pulka, collagen ni  lah yang akan pastikan payudara tu tak kendur tau. Kalau tak cukup collagen masa bersalin, otot tisu kita tak dapat mengendur dan menegang dengan baik, susahlah nak meneran.. haa kan… Yang cantik gebus gebas tu bonus tau.

 

11. Zinc Plus

  • sangat baik untuk bantu cepatkan luka jahitan atau luka selepas pembedahan menjadi baik

 

 

 
*Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.
Jika Berminat, boleh hubungi saya:
JANGAN LUPA, ANDA LAYAK UNTUK MENDAPAT KHIDMAT KONSULTASI & RUNDINGAN DARIPADA SAYA. Antara perkhidmatan yang anda boleh perolehi:
  1. Konsultasi masalah dan cadangan vitamin yang sesuai
  2. Cadangan serta cara pengambilan vitamin yang tepat
  3. Tunjuk cara bagaimana boleh mendapatkan vitamin Shaklee pada harga ahli
  4. Berpeluang untuk mendaftar ahli secara percuma di samping layak untuk dapat bonus Shaklee walaupun cuma makan sendiri sekaligus berpeluang untuk menjana pendapatan dengan Shaklee, Jika Berminat.

ATAU UNTUK BACA LEBIH LANJUT TENTANG KEAHLIAN: KLIK DI SINI

BOLEH TERUS DAFTAR AHLI MENGIKUT LANGKAH-LANGKAH DI SINI. 

ASK ME HOW OR SIGN UP HERE. (then click join now)

“INGIN MENJANA PENDAPATAN 3-4-5-6 ANGKA SEBULAN? BERDAFTAR SEBAGAI AHLI SHAKLEE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN DAN MENIKMATI FAEDAH-FAEDAH LAIN.

MODAL SERENDAH RM 75 . BACA SINI UNTUK KETAHUI BAGAIMANA DAPAT  --> FREE MEMBERSHIP

PENGEDAR SELURUH NEGARA DIALU-ALUKAN UNTUK BERSAMA DALAM GROUP EKSKLUSIF KAMI & ANDA AKAN DI BANTU SEHINGGA BERJAYA”

   

Leave a Reply